Københavnerbridge i Bellevue

I 2018, da Jens Krusaa som 69 årig sluttede sin erhvervskarriere i København, blev

planerne for en ny tilværelse i Aahus aktiveret. Det dejlige rækkehus i Veksø nordvest

for København blev skiftet ud med en skøn lejlighed i Risskov. Familien Krusaa havde nemlig tidligere besluttet, at pensionisttiden skulle være i Aarhus. En radikal beslutning at begynde sin tredje alder i en ny by, en ny boform og en ny bridgeklub, som nu er en realitet

Jens Krusaa var ikke et sekund i tvivl om, at bridge skulle fylde i det nye liv i Aarhus. På nettet fandt han den lokale Bridgeklubben Bellevue, kontaktede formanden, som makker-matchede Jens med den makkerløse Merete. De er nu fast par i klubbens torsdagsturnering.  ”Det er da en flot velkomst at få i en ny klub,” siger Jens Krusaa og fortsætter: ”Når jeg møder op torsdag aften, kan jeg straks se, hvor jeg skal sidde, turneringen er gennemtænkt og ledet af en kyndig turneringsleder, som venligt tysser på de snakkesalige og myndigt træder til, når der sker fejl. I en sådan klub er det let at finde sig til rette.”

Bridge skaber nye venskaber og holder fast i de gamle

Jens har spillet bridge siden drengeårene – de sidste mange år i Rødovre Bridgeklub, hvor divisionsspillerne dominerer i klubbens bedste række. Jens har leget med divisionsspillerne, men ambitionerne (og evnerne) er i dag klubbridge. ”Skiftet til Bridgeklubben Bellevue er på alle måder godt. Allerede efter de første aftener er jeg gledet ind i holdets gode samtaler ved bordene, og Merete er god til at disciplinere mine til tider improviserede meldestil,” siger Jens Krusaa.

Jens spiller stadig med sine klubkammerater fra Rødovre i privat regi - primært i onlineturneringer men især i sommerperioden, når familien opholder sig i sommerhuset på Sjælland, er der rum og tid for bridge ved bordet med de gamle makkere. Bridge er godt til at møde nye spændende mennesker og holde fast i gamle venskaber.

Aarhusianer, der ikke kan finde vej i Aarhus

”Fra stuevinduet i vores skønne lejlighed ser vi solen stå op ud over bugten. På fem minutter er vi i skoven, ti minutter til vinterbadestedet – vi er også blevet vinterbadere – og femten minutter på cykel til centrum, så ja vi har slået rødder, selvom jeg ikke ved, om vi skal til højre eller venstre, når vi tager bilen ind til centrum,” siger Jens Krusaa.

At slå rødder er et spørgsmål om at engagere sig i lokalområdet. Jens har altid været en holdspiller på job og i fritiden med fodbold, badminton, tennis og så selvfølgelig bridge. ”Bare man er aktiv i det frivillige liv, opstår der en masse relationer til spændende mennesker, og så er det underordnet, om det er i København eller i Aarhus,” fremhæver Jens Krusaa og slutter: ”Jeg er særligt glad for min formandspost i grundejerforeningen Skovhusene, hvor vi bor. Her udnytter jeg mine kompetencer fra et helt liv i byggebranchen til at udvikle de fantastiske rammer for alle vore medlemmer”.

Tilmelding til Begynderbridge

15.2.2022

Jens Krusaa spiller ud mod stærke modstandere i Bellevues forårsturnering.

Spil turneringsbridge I Bridgeklubben Bellevue

Klubben har turneringer fire aftener mandag-torsdag samt mandag eftermiddag, hvor man parvist kan tilmelde sig med start i september.

Medlemmerne mødes på tværs af spilledagene til klubbens to heldagsturneringer – én søndag i foråret og én søndag i efteråret.

Lær at spille bridge fra 1. september

Vi forventer igen i september 2022 at gentage vores vellykkede undervisningskoncept, hvor I på 24 onsdage (12 efterår og 12 forår) fra kl. 19.00-22.00 lærer teorien og får praktisk rutine i bridgespillet. Prisen er kr. 2.000 kr. inkl. undervisningsmateriale samt medlemskab af DBF (Danmarks Bridgeforbund). Efter begynderundervisning er I klar til at spille turneringsbridge med de erfarne.

Vores underviser er den rutinerede bridgelærer Arne Mohr, som hvert år udklækker et hold – i år 18 – kompetente bridgespillere.  Hvis du googler ham, vil du opdage, at han gennem mange år var en af Danmarks fremmeste 1. divisionsspillere.

Det kræver ingen forudsætninger at deltage i bridgeundervinsingen, men det er en fordel, hvis man kan spille whist eller andre makkerspil. Tilmelding på hjemmesiden.

Spørgsmål?

Kontakt formand Christian Larsen, chl@econ.au.dk, 6114 1239 eller læs på www.bridgeklubbenbellevue.dk